CHOOSE THE RIGHT DECISION - wymiana młodzieżowa - Bydgoszcz

"Choose the right decision" - czekałem na tą okazję baaardzo długo, ale było warto.

"Podejmij właściwą decyzję" to międzynarodowa wymiana młodzieżowa z udziałem młodzieży i liderów z 3 krajów: Francji, Hiszpanii i Polski, która odbyła się w Bydgoszczy w dniach 23 czerwca do 1 lipca. Została ona zrealizowana w ramach programu "Młodzież w działaniu" i dzięki wsparciu Fundacji "Wiatrak" a w szczególności Mei, której nieoceniona pomoc pozwoliła nam pomyślnie przebrnąć przez zawiłości i niuanse aplikacji i raportu końcowego.

Naszą główną bazą było Kujawsko-Pomorskie Centrum Edukacji Ekologicznej w Myślęcinku. Tu spaliśmy, tu jedliśmy i tu odbywała się większość naszych zajęć. Oczywiście były też i wyjazdy. Jak ten do Muzeum Archeologicznego w Biskupinie. Zobaczyliśmy jak żyli ludzie 2.000 lat wcześniej. Własnoręcznie produkowaliśmy biżuterię z drutu, strzelaliśmy z łuku, odbyliśmy konną przejażdżkę, ale największe zainteresowanie wzbudziła lekcja lepienia garnków z gliny. Powstałe w ten sposób arcydzieła ostrożnie zapakowaliśmy i zabraliśmy ze sobą. Przejażdżka kolejką wąskotorową i zwiedzanie jej muzeum zakończyło ten dzień.

Innym ciekawym wyjazdem był pobyt w obozie harcerskim w Pólku nad Zalewem Koronowskim, gdzie spaliśmy dla odmiany w namiotach. "Zepsuty" autobus, spacer przez las, namioty, składanie polowych łóżek, warszat „budowanie wieży”, wieczorne ognisko i wspólne śpiewy aż do rana. Ale największym wyzwaniem okazał się nadchodzący poranek. I niezapowiedziana pobudka o 6 rano! Na niewielu twarzach malowało się radość i entuzjazm. Każda z 3 grup dostała mapę i musiała odnaleźć ukryte w lesie wiadomości a następnie wykonać zadania: strzelanie do celu z wiatrówki, ułożyć figurę z 7 ludzi tak, żeby ziemi dotykało 5 nóg i 4 ręce, przejść całą grupą przez pajęczynę zrobioną z lin, pokonać wspólnie bagno, udzielić pierwszej pomocy rannej osobie, rozpalić ognisko za pomocą krzemieni i zrobić na wodzie trójkąt z kajaków. Chcieliśmy w ten sposób pokazać, że podejmowanie wspólnych decyzji i praca w grupie w stresującej sytuacji jest o wiele większym wyzwaniem niż normalnie. Dlaczego? Po całej nocy przy ognisku budzi cię rano wściekle wyjąca syrena, nie masz czasu się umyć, nie dostałeś nić do zjedzenia, jest chłodno, jesteś zmęczony, niewyspany, wkurzony a tu każą ci jeszcze iść do lasu wykonywać jakieś zadania. Pomyśl jak ty byś się czuł w takiej sytuacji…

Ale po powrocie zasłużony posiłek i czas na relaks – kajaki, plaża, leniuchowanie.

Wspaniałym sposobem, by poznać inne kultury oraz przełamać stereotypy dotyczące naszych krajów były narodowe wieczory interkulturowe. Nauczyliśmy się hiszpańskich tańców, posmakowaliśmy francuskiej kuchni, zwiedziliśmy Polskę razem z kibicem, który przyjechał na Mistrzostwa Europy w piłce nożnej.

Nasi goście mogli również przekonać się, jaka jest polska kuchnia a dzięki firmom Jutrzenka i Inpol skosztowali również słodkich pyszności.

Nie sposób też nie wspomnieć o Wielkim Wyścigu Butelkowym odbywającym się w ramach corocznego festiwalu wodnego „Ster na Bydgoszcz”, w którym brała również nasza wspólna ekipa, czyli David i Maria (Hiszpania), Emilie i Jason (Francja) oraz Agata i Michał (Polska). Pozostała część uczestników gorąco kibicowała „łodzi” pod nazwą Zielony Smok. Mieliśmy też okazję popłynąć największą na świecie łodzią zbudowaną z 5.454 plastikowych butelek, której to budowniczowie, czyli my, ustanowili 2 dni wcześniej nowy rekord Guinnessa. Drobne upominki ufundowane przez Urząd Miasta Bydgoszczy oraz firmę Unilever były miłym dodatkiem.

Kolejnym ciekawym dniem, dzięki uprzejmości dyrekcji, było spotkanie z młodzieżą w 6 LO w Bydgoszczy. W jego trakcie prezentowaliśmy program „Młodzież w działaniu” zapraszając przybyłą młodzież do aktywnego uczestnictwa w prezentowanych przez nas warsztatach i odpowiadając później na pytania. Zupełnie innym wyzwaniem okazała się gra miejska w trakcie, której uczestnicy mieli do wykonania dość nietypowe zadania: sfotografować się z kimś na koniu, znaleźć konkretną osobę w Urzędzie Miejskim, znaleźć samochód z sumą cyfr 29 na rejestracji, kupić Grześki nie wiedząc co to jest. Był to kolejny przykład pracy w grupie i umiejętności podejmowania wspólnych decyzji.

I właśnie to, czyli procesy podejmowania decyzji i ich konsekwencje były głównym tematem naszej wymiany. Decyzje, które każdy z nas codziennie podejmuje mogą mieś wpływ na nas samych tu i teraz, ale również na innych i być może później. Tak więc podejmując nasze decyzje pamiętajmy, że powinny być dobrze przemyślane.

I na koniec chciałbym bardzo gorąco podziękować całej mojej grupie – Marcie, Karolinie, Ewie, Agacie, Paulinie, Pawłowi, Mikołajowi, Michałowi a szczególnie Helenie za ich wielkie zaangażowanie w przygotowanie tej wymiany i w jej trakcie.
Wielkie podziękowania należą się też Jurkowi za zaprojektowanie świetnego logosa naszej wymiany i Małgosi za pomoc transportową.
I jak zwykle olbrzymi buziak dla mojej małżonki, która odciążając mnie z codziennych obowiązków pozwoliła mi zrealizować ten projekt.

Mam nadzieję, że dostarczyliśmy jej uczestnikom wielu niezapomnianych wrażeń i będą nas dlugo i mile wspominać a może pewnego dnia zechcą nas znowu odwiedzić.

„Choose the right decision” – my organizując tą wymianę podjęliśmy właściwą decyzję.

A jaka będzie Twoja następna decyzja?

Projekt współfinansowany przez

Szanowni Państwo, w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w ramach naszego serwisu stosujemy pliki cookies. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Jeśli nie wyrażają Państwo zgody, uprzejmie prosimy o dokonanie stosownych zmian w ustawieniach przeglądarki internetowej.